М ного производители обичат да казват, че даден техен нов модел е специално направен за почитателите на шофирането. Това своеобразно автомобилно клише е повече от логично, но пък понякога се нуждае от подсилване, тъй като често се превръща предимно в рекламно послание.
Aston Martin имат „лек“ на този проблем и той се казва Valhalla. Първият модел на компанията със средноразположен двигател, който е и първият с плосък колянов вал V8, използван от марката. Освен това е и първият ѝ plug-in хибрид, макар че тук целта на технологията не е икономията, а още повече мощ и динамика.
Valhalla е представен като „ултиматната суперкола за шофьори“. Всеки детайл е за максимална мощ и изживяване.
Aston Martin Valhalla
Двигателят е 4-литров V8 с две турбини, като развива 828 к.с. Освен това има три електормотора (един за задната ос и по един за всяко предно колело), които осигуряват още 251 к.с. Мощта от ДВГ стига до задните колела с помощта на 8-степенна DCT трансмисия, която е оптимизирана за максимална скорост и бърза смяна на предавките.
Резултатът от тези усилия е показателен. Спринтът до 100 км/ч става за 2,5 секунди, а максималната скорост е електронно ограничена на 350 км/ч.
Aston Martin Valhalla
Valhalla се възползва от опита в аеродинамиката, постигнат от Valkyrie и от F1 отбора на компанията. Колата има активна аеродинамика, която осигурява над 600 кг. сцепление при 240 км/ч и я задържа до максималната скорост. Предното и задното крило активно променят ъгъла си според скоростта и запазват балансирана аеродинамика за всяка ситуация.
Новата система IVC активно анализира окачването, спирачките, волана, аеродинамиката и двигателите, за да оптимизира настройките и поведението им в реално време. Съответно и да адаптира колата според един от 4-те режима на шофиране, които могат да бъдат избрани.
Valhalla може да се движи и само на ток, но тогава предлага пробег от 14 км и скорост до 140 км/ч. Тогава мощността е само към предните колела.
Колата е с карбоново шаси, което разработено заедно с помощта на познанията от Formula 1. То е много здраво, но и леко, като така финалното тегло на колата е едва 1655 кг. Това се изразява в съотношение 652 к.с. на 1000 кг.
Окачването е с алуминиеви елементи и конфигурация, взаимствана от болидите на Formula 1. Разработени са специални активни амортисьори на Bilstein. Спирачната система също е персонализирана за колата, като използва карбон-керамични дискове и се управлява чрез електронен педал за максимална прецзност.
Aston Martin Valhalla
Екстериорът на Valhalla дава началото на нов дизайнерски език на Aston Martin. Той е диктуван и от поставените задачи. Например да няма голям заден спойлер. Вдигащите се врати са красиви, но също избрани и за функция, за да може да се направи карбоновият монокок така, че да е с по-нисък праг, но и да има повече място за влизане и излизане от колата, без това да компрометира здравината.
Купето също е от карбон, като може да бъде боядисано или пък поръчано с видим карбон. Клиентите могат да персонализират почти всеки аспект.
В интериора имаме още влияние на Formula 1. Кокпитът е с максимално изчистен дизайн, като позицията на седене също е вдъхновена от болидите и е по-ниска.
Тук също има нови щрихи, които ще са характерни за моделите на Aston Martin занапред. Например стила „амфитеатър“, който обикаля интериора и създава потапящо усещане. Разбира се, собствениците ще могат да персонализират всеки аспект на своя автомобил.
Aston Martin ще направи 999 броя от Valhalla. Доставките започват от втората половина на 2025 г. Цената не е обявена, но неофициално се очаква да стартира от 850 000 лири.